Historia Kawy LAVAZZA

Historia Lavazzy związana jest z prowadzeniem biznesu i wizją, która od ponad 120 lat wpływa na działania firmy; jej fundamenty to pasja do pracy, doskonalenie produktów i patriotyczne podejście. Te wartości tworzą serce Lavazzy od 1895 roku, a na ich straży stoi już czwarte pokolenie założycielskiej rodziny. 

Każdy członek rodziny Lavazzy, który pracował w ramach firmy, pomagał jej się rozwijać i kładł podwaliny pod jej dzisiejszy sukces. Firma uległa wielu zmianom, jednak nadal pozostaje wierna pasji i dążeniu do innowacji, które wprowadził Luigi Lavazza.

„W interesach należy kierować się sercem”,
jak to określił Emilio Lavazza
Te założenie pozwoliło nam rozwinąć firmę na przestrzeni lat: „zrównoważony rozwój” to główne założenie, jakie określa nasze działania. Wartości te narastają w nas i we wszystkich osobach, które napotykamy na swojej drodze – zaczynając od pracowników oraz miejsc, w których realizujemy naszą pracę.

Wszystko zaczęło się, kiedy Luigi Lavazza otworzył pierwszy sklep w 1895 roku przy ulicy San Tomasso w Turynie. Oczami wyobraźni widzimy go otoczonego workami kawy rożnego pochodzenia, z których przyrządzał swoje mieszanki. Luigi Lavazza wyróżniał się inicjatywą, pomysłowością i pasją, jaką wkładał w pracę. Na nowo odkrył kawę z różnych miejsc, dogłębnie poznał kawowce i studiował sztukę tworzenia mieszanek, aby zaspokoić gusta klientów. Właśnie w taki sposób powstały mieszanki. Po wizycie w Brazylii był w stanie zobaczyć potencjał swojego napoju w czasach wielkich zmian. Kawa Lavazza, którą pijamy dziś, to wynik jego pracy nad łączeniem ziaren z różnych części świata. Sklep przeniesiono do większego lokalu przy ulicy San Tommaso 10, gdzie półki uginały się pod ciężarem asortymentu spożywczego. Firma zaczęła kwitnąć, a cenniki wysyłano za pośrednictwem poczty.

1927 – Wzrost od kawiarni do małego biznesu. W pierwszych latach po I wojnie światowej Turyn zaczął się bujnie rozwijać: Fiat zaczął produkcję aut w fabryce w dzielnicy Lingotto, a sklep Lavazzy przekształcał się w małą firmę. Firma Luigi Lavazza SpA została założona w 1927 roku pod adresem Corso Giulio Cesare 65. Firmę tworzył Luigi Lavazza, jego żona Emilia oraz jego dzieci: Maria, Mario i Giuseppe, zwany Beppe. Stworzyli firmę z kapitałem na poziomie 1,5 miliona lirów. Od samego początku firma bujnie się rozwijała dzięki flocie samochodów i sieci sprzedaży. Miło nam podkreślić zasługi dwóch kobiet, Emilii i Marii, wniesione w rozwój firmy. To właśnie wtedy Lavazza wprowadziła opakowania typu Pergamin: dwie warstwy papieru, dzięki którym kawa zachowywała swój smak. To pozwalało konsumentom na kupowanie większych ilości mieszanek kawy, które mogły być przechowywane w domu. To był pierwszy krok w stronę opakowań Lavazzy, które spotykamy w dzisiejszych czasach.

1947 – Pierwsze lata odrodzenia po II wojnie światowej. W 1946 roku Włochy stały się republiką – przetrwaliśmy wojnę i wieloletnie embargo na kawę. Mario, Beppe i Pericle Lavazza nie bez powodu skupili się na sprzedawaniu markowej, pakowanej kawy, rezygnując ze sprzedawania jej luzem. W 1947 roku powstało pierwsze logo Lavazzy, zaprojektowane przez operujące w Mediolanie Aerostudio Borghi. Dla „A” w środku nazwy użyto większej czcionki i ten styl pozostał z marką do dziś. Dwa lata później Lavazza opatentowała cylindryczny pojemnik z zamykanym pod ciśnieniem wieczkiem: była to pierwsza puszka Lavazzy na kawę.

1950 – Kawa, którą kupujemy dzisiaj, nadal jest pakowana próżniowo. Pakowanie jej w taki sposób sięga roku 1950. Zastosowano wtedy zamykane pod ciśnieniem puszki, które miały przechować zapach kawy i jej pełny aromat. Dzięki temu kawa mogła być przechowywana dłużej, co przełożyło się na zwiększoną dystrybucję. Emilio Lavazza, syn Beppe, rozpoczął działalność w firmie w 1955 roku, prezentując innowacyjne pomysły, co przełożyło się na powstanie słynnej „mieszanki Lavazzy”. Pierwszy slogan reklamowy „Lavazza Paradiso in tazza” („Kawa Lavazza, niebo w filiżance”) pojawił się w gazetach i reklamach w radiu. Jest to nadal hasło przewodnie w reklamach Lavazzy pokazywanych w telewizji.

1957 – Jest rok 1957. Włochy w pełni korzystają ze wzrostu gospodarczego. Beppe i Pericle rozpoczynają działalność na skalę przemysłową: staliśmy się graczem nr 1 na włoskim rynku, rozpoczynając ekspansję na całą Europę. Lavazza poszerza swoją ofertę o parzenie kawy, a pierwsze techniki znajdują wykorzystanie w głównej siedzibie firmy, mieszczącej się przy Corso Novara. Innowacyjna technika obróbki „grawitacyjnej” pozwala firmie na przetwarzanie ponad 40 ton kawy dziennie za pomocą bardziej wydajnych procesów; to innowacja na niespotykaną do tej pory we Włoszech skalę. Dwa lata później, w roku 1959, prezentujemy Dek – pierwszą kawę bezkofeinową marki Lavazza. Firma nadal się rozwija, otwierając w 1965 roku w Settimo Torinese największy zakład produkcyjny w Europie, zajmujący się parzeniem kawy. Pierwszy mobilny bar, zaprojektowany przez Boneschiego, debiutuje w 1959 roku w Turin Salone del Mobile. Było to oryginalne i pionierskie podejście do promocji naszej kawy i umożliwienia ludziom zasmakowania jej na turyńskich ulicach.

1971 – Lata 70. okazały się trudnym okresem dla włoskiej gospodarki, ale Lavazza wciąż trzymała rękę na pulsie. Firma opracowała nowe sposoby na wyjście z kryzysu, angażując się w szereg badań, mających podtrzymać ducha innowacji. W 1979 roku założono Centrum Luigiego Lavazzy, które zajęło się różnymi badaniami poświęconymi kawie. Eksperci starali się dowiedzieć nowych rzeczy na temat konsumpcji kawy; badano wpływ tego napoju na społeczeństwo oraz formułowano najlepsze metody promocji. Mieszanka Qualità Rossa pojawiła się na półkach w nowych pakowanych próżniowo opakowaniach, które utrzymywały pełnię smaku i aromatu kawy. System próżniowego pakowania został opracowany we współpracy z firmą Goglio.

1989 – Dzięki wprowadzeniu na rynek pierwszego kapsułkowego ekspresu do kawy, przestrzeń wymagana do jej przygotowania może być mniejsza, a espresso może zagościć w miejscach pracy na całym świecie.W 1982 roku Lavazza otworzyła pierwszą zagraniczną siedzibę w Vincennes w Paryżu. I to nie wszystko: po otwarciu pierwszej zagranicznej filii, w 1990 roku założono w Londynie Lavazza Coffees Ltd., aby promować włoską kawę w Wielkiej Brytanii. Emilio Lavazza objął funkcję prezesa Europejskiego Stowarzyszenia Kawy (EUCA). Firma zaczęła traktować całą Europę jako rynek krajowy. Sektor automatycznej dystrybucji narodził się w 1989 roku za sprawą systemu Espresso Point Lavazza – ekspresu do kawy, który przygotowywał ją na bazie pojedynczej i pakowanej wcześniej porcji kawy. Firma nabyła także takie marki jak Bourbon i Suerte. W drugiej połowie lat 80. XX wieku działania PR objęły cały świat; pojawiły się pierwsze kampanie reklamowe w zagranicznej prasie i telewizji. Ich treść łączyła w sobie autentyczność włoskiej kultury i kawy espresso, przedstawiając Lavazzę jako ulubioną kawę Włochów mieszkających poza granicami kraju.

1993 – Firmą zarządza już czwarte pokolenie rodziny Lavazza. Poza kawą, nasze pasje to sztuka, fotografia, design i odkrywanie za ich sprawą nowych form ekspresji. W latach 40. XX wieku Beppe Lavazza obracał się w artystycznym światku Turynu. Wtedy też spotkał artystę, który zaprojektował pierwszą kolekcję słynnych kart Lavazza. Emilio Lavazza odziedziczył tą samą miłość do sztuki i designu. Jego przyjaźń i współpraca z Armandem Testą jest już legendarna. W 1995 ten wspaniały artysta zaprojektował piąte logo Lavazzy. W 1992 roku, po przejęciu marek Bourbon i Suerte, Lavazza wypuszcza na rynek mieszankę Gualtiero Marchesi. Był to pierwszy krok we współpracy ze słynnymi kucharzami, zapoczątkowaną z niezwykle popularnym w tamtych czasach Marchesim. Claudio Caramel stworzył grafikę dla serii naczyń Lavazza Segno oraz opatentował wzór filiżanki, który jest w użyciu do dzisiaj. Pierwszy kalendarz Lavazzy powstał po spotkaniu Giuseppe Lavazzy i Helmuta Newtona w 1993 roku. Czarno-białe zdjęcia z Paryża i Monte Carlo oddały głęboką więź między firmą z Turynu a kawą.

2004 – To zobowiązanie jest podstawą działalności naszej firmy – promujemy działania z obszaru społecznej odpowiedzialności, które rodzina Lavazza zawsze podejmowała na stopie prywatnej. Fundacja Giuseppe i Pericle Lavazza to założona w 2004 roku organizacja non-profit, która działa na rzecz podniesienia standardu życia w krajach zajmujących się produkcją kawy. Projekt Tierra!, będący najważniejszą inicjatywą w ramach wspierania przez firmę zrównoważonego rozwoju, wystartował w 2004 roku i nadal funkcjonuje. Za sprawą tej ważnej inicjatywy Lavazza stopniowo poprawiała standard życia ponad 3000 rodzin zajmujących się uprawą kawowców w ośmiu krajach, wspomagając wzrost gospodarczy, podnosząc ich warunki bytowe oraz wprowadzając nowe, bardziej zrównoważone oraz zyskowne techniki uprawy ziemi. Steve McCurry przygotował fotoreportaż, przedstawiający działanie projektu Tierra! – inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju, która promuje rozwój społeczny i wzrost ekonomiczny w małych społecznościach. Pierwsze działania podjęto w Hondurasie, Kolumbii i Peru, a obecnie dotyczą one sześciu państw.

2012 – Raport zrównoważonego rozwoju dostarczył konkretne dane. Bazując na tych fundamentach, Lavazza kontynuuje pracę nad redukcją wpływu na środowisko na każdym etapie produkcji. Kilka lat temu nasza firma przyjęła strategię oszacowania wpływu kluczowych produktów na środowisko. W ramach tych działać skorzystano z metody LCA – czyli mierzenia cyklu życia produktu – aby przeanalizować metody przetwarzania surowców w krajach eksportujących kawę oraz w samych fabrykach we Włoszech. Sprawdzono także proces pakowania, ekspresy do kawy, proces transportowy surowców oraz gotowych produktów, a nawet etapy utylizacji produktów zużytych. Raport zrównoważonego rozwoju został przygotowany po raz pierwszy w 2012 roku. Firma zapoznała się z wynikami działań mających na celu dążenie do zrównoważonego rozwoju, zobowiązując się do ich kontynuowania. Projekt Lavazza ¡Tierra! rozwijany jest również w Brazylii, Indiach, Peru i Tanzanii, w tym wśród coraz większej grupy rolników i społeczności wiejskich. Historia została opowiedziana za pomocą działających na wyobraźnię projektów fotograficznych Steve’a McCurry’ego. Fotografie są bardzo sugestywne i nie zostały na nie nałożone żadne filtry.

2015 – Lavazza świętuje swoje 120-lecie, robiąc wielki krok w przyszłość: wysyła pierwsze espresso w kosmos. Lavazza zawsze patrzyła w przyszłość. W 2004 roku w kalendarzu, który stworzył Thierry Le Gouès, zobrazowano obecność kawy w kosmosie. Ten sen ziścił się dziesięć lat później, kiedy to włoskie espresso znalazło się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Lavazza, Agrotech i Włoska Agencja Kosmiczna (ASI) stworzyły ISSpresso, pierwszy ekspres do kawy działający w kosmosie. Lavazza również ufundowała badania nad genomem kawy Arabica. Kalendarz na rok 2015, stworzony wspólnie ze Slow Food i wykonany przez Steve’a McCurry’ego, to podróż w głąb historii bohaterstwa ludzi znanych jako Obrońcy Ziemi; to portrety 12 kobiet i mężczyzn, którzy codziennie z odwagą, dumą i oddaniem poświęcają się dla realizacji projektów w Afryce.

Sprawdź naszą ofertę kawy LAVAZZA