Historia Lavazzy związana jest z prowadzeniem biznesu i wizją, która od ponad 120 lat wpływa na działania firmy; jej fundamenty to pasja do pracy, doskonalenie produktów i patriotyczne podejście. Te wartości tworzą serce Lavazzy od 1895 roku, a na ich straży stoi już czwarte pokolenie założycielskiej rodziny.
Każdy członek rodziny Lavazzy, który pracował w ramach firmy, pomagał jej się rozwijać i kładł podwaliny pod jej dzisiejszy sukces. Firma uległa wielu zmianom, jednak nadal pozostaje wierna pasji i dążeniu do innowacji, które wprowadził Luigi Lavazza.
„W interesach należy kierować się sercem”,
jak to określił Emilio Lavazza



Te założenie pozwoliło nam rozwinąć firmę na przestrzeni lat: „zrównoważony rozwój” to główne założenie, jakie określa nasze działania. Wartości te narastają w nas i we wszystkich osobach, które napotykamy na swojej drodze – zaczynając od pracowników oraz miejsc, w których realizujemy naszą pracę.



1927 – Wzrost od kawiarni do małego biznesu. W pierwszych latach po I wojnie światowej Turyn zaczął się bujnie rozwijać: Fiat zaczął produkcję aut w fabryce w dzielnicy Lingotto, a sklep Lavazzy przekształcał się w małą firmę. Firma Luigi Lavazza SpA została założona w 1927 roku pod adresem Corso Giulio Cesare 65. Firmę tworzył Luigi Lavazza, jego żona Emilia oraz jego dzieci: Maria, Mario i Giuseppe, zwany Beppe. Stworzyli firmę z kapitałem na poziomie 1,5 miliona lirów. Od samego początku firma bujnie się rozwijała dzięki flocie samochodów i sieci sprzedaży. Miło nam podkreślić zasługi dwóch kobiet, Emilii i Marii, wniesione w rozwój firmy. To właśnie wtedy Lavazza wprowadziła opakowania typu Pergamin: dwie warstwy papieru, dzięki którym kawa zachowywała swój smak. To pozwalało konsumentom na kupowanie większych ilości mieszanek kawy, które mogły być przechowywane w domu. To był pierwszy krok w stronę opakowań Lavazzy, które spotykamy w dzisiejszych czasach.
1947 – Pierwsze lata odrodzenia po II wojnie światowej. W 1946 roku Włochy stały się republiką – przetrwaliśmy wojnę i wieloletnie embargo na kawę. Mario, Beppe i Pericle Lavazza nie bez powodu skupili się na sprzedawaniu markowej, pakowanej kawy, rezygnując ze sprzedawania jej luzem. W 1947 roku powstało pierwsze logo Lavazzy, zaprojektowane przez operujące w Mediolanie Aerostudio Borghi. Dla „A” w środku nazwy użyto większej czcionki i ten styl pozostał z marką do dziś. Dwa lata później Lavazza opatentowała cylindryczny pojemnik z zamykanym pod ciśnieniem wieczkiem: była to pierwsza puszka Lavazzy na kawę.
.png?1563259087757)
.png?1563259087757)
.png?1563259087757)
1957 – Jest rok 1957. Włochy w pełni korzystają ze wzrostu gospodarczego. Beppe i Pericle rozpoczynają działalność na skalę przemysłową: staliśmy się graczem nr 1 na włoskim rynku, rozpoczynając ekspansję na całą Europę. Lavazza poszerza swoją ofertę o parzenie kawy, a pierwsze techniki znajdują wykorzystanie w głównej siedzibie firmy, mieszczącej się przy Corso Novara. Innowacyjna technika obróbki „grawitacyjnej” pozwala firmie na przetwarzanie ponad 40 ton kawy dziennie za pomocą bardziej wydajnych procesów; to innowacja na niespotykaną do tej pory we Włoszech skalę. Dwa lata później, w roku 1959, prezentujemy Dek – pierwszą kawę bezkofeinową marki Lavazza. Firma nadal się rozwija, otwierając w 1965 roku w Settimo Torinese największy zakład produkcyjny w Europie, zajmujący się parzeniem kawy. Pierwszy mobilny bar, zaprojektowany przez Boneschiego, debiutuje w 1959 roku w Turin Salone del Mobile. Było to oryginalne i pionierskie podejście do promocji naszej kawy i umożliwienia ludziom zasmakowania jej na turyńskich ulicach.
.jpg?1563258648490)
.jpg?1563258648490)
.jpg?1563258648490)
1989 – Dzięki wprowadzeniu na rynek pierwszego kapsułkowego ekspresu do kawy, przestrzeń wymagana do jej przygotowania może być mniejsza, a espresso może zagościć w miejscach pracy na całym świecie.W 1982 roku Lavazza otworzyła pierwszą zagraniczną siedzibę w Vincennes w Paryżu. I to nie wszystko: po otwarciu pierwszej zagranicznej filii, w 1990 roku założono w Londynie Lavazza Coffees Ltd., aby promować włoską kawę w Wielkiej Brytanii. Emilio Lavazza objął funkcję prezesa Europejskiego Stowarzyszenia Kawy (EUCA). Firma zaczęła traktować całą Europę jako rynek krajowy. Sektor automatycznej dystrybucji narodził się w 1989 roku za sprawą systemu Espresso Point Lavazza – ekspresu do kawy, który przygotowywał ją na bazie pojedynczej i pakowanej wcześniej porcji kawy. Firma nabyła także takie marki jak Bourbon i Suerte. W drugiej połowie lat 80. XX wieku działania PR objęły cały świat; pojawiły się pierwsze kampanie reklamowe w zagranicznej prasie i telewizji. Ich treść łączyła w sobie autentyczność włoskiej kultury i kawy espresso, przedstawiając Lavazzę jako ulubioną kawę Włochów mieszkających poza granicami kraju.
.jpg?1563258767917)
.jpg?1563258767917)
.jpg?1563258767917)
2004 – To zobowiązanie jest podstawą działalności naszej firmy – promujemy działania z obszaru społecznej odpowiedzialności, które rodzina Lavazza zawsze podejmowała na stopie prywatnej. Fundacja Giuseppe i Pericle Lavazza to założona w 2004 roku organizacja non-profit, która działa na rzecz podniesienia standardu życia w krajach zajmujących się produkcją kawy. Projekt Tierra!, będący najważniejszą inicjatywą w ramach wspierania przez firmę zrównoważonego rozwoju, wystartował w 2004 roku i nadal funkcjonuje. Za sprawą tej ważnej inicjatywy Lavazza stopniowo poprawiała standard życia ponad 3000 rodzin zajmujących się uprawą kawowców w ośmiu krajach, wspomagając wzrost gospodarczy, podnosząc ich warunki bytowe oraz wprowadzając nowe, bardziej zrównoważone oraz zyskowne techniki uprawy ziemi. Steve McCurry przygotował fotoreportaż, przedstawiający działanie projektu Tierra! – inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju, która promuje rozwój społeczny i wzrost ekonomiczny w małych społecznościach. Pierwsze działania podjęto w Hondurasie, Kolumbii i Peru, a obecnie dotyczą one sześciu państw.



2015 – Lavazza świętuje swoje 120-lecie, robiąc wielki krok w przyszłość: wysyła pierwsze espresso w kosmos. Lavazza zawsze patrzyła w przyszłość. W 2004 roku w kalendarzu, który stworzył Thierry Le Gouès, zobrazowano obecność kawy w kosmosie. Ten sen ziścił się dziesięć lat później, kiedy to włoskie espresso znalazło się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Lavazza, Agrotech i Włoska Agencja Kosmiczna (ASI) stworzyły ISSpresso, pierwszy ekspres do kawy działający w kosmosie. Lavazza również ufundowała badania nad genomem kawy Arabica. Kalendarz na rok 2015, stworzony wspólnie ze Slow Food i wykonany przez Steve’a McCurry’ego, to podróż w głąb historii bohaterstwa ludzi znanych jako Obrońcy Ziemi; to portrety 12 kobiet i mężczyzn, którzy codziennie z odwagą, dumą i oddaniem poświęcają się dla realizacji projektów w Afryce.
Sprawdź naszą ofertę kawy LAVAZZA